Rapport over initiatieven en kaders voor mensenrechten in bedrijven, met praktijkvoorbeelden van het beoordelen van mensenrechteneffecten in toerisme en mogelijkheden tot aansbedrijfsaansprakelijkheid en rechtsmiddelen voor slachtoffers.
Er komt steeds meer aandacht voor de betrokkenheid van de private sector bij zowel het bijdragen aan als het beschermen van mensenrechten. Hoewel staten de nodige zorgvuldigheid moeten betrachten om schendingen door particulieren, waaronder bedrijven, te voorkomen en erop te reageren, heeft de particuliere sector ook wettelijke en ethische verantwoordelijkheden om mensenrechtenschendingen aan te pakken. Het wordt nu algemeen aanvaard dat actoren uit de particuliere sector, waaronder bedrijven, de ethische en wettelijke plicht hebben om alle noodzakelijke maatregelen te nemen om de negatieve effecten van hun activiteiten op de mensenrechten te beperken. Volgens de wetten van veel landen kunnen bedrijven strafrechtelijk aansprakelijk worden gesteld voor daden van nalatigheid die tot schade leiden; voor het niet voorkomen van verdere schade; en voor elke directe betrokkenheid bij mensenhandel of andere vormen van uitbuiting.
Het recht van kinderen op bescherming tegen seksuele uitbuiting is vastgelegd in het Verdrag inzake de Rechten van het Kind en maakt als zodanig deel uit van het VN-systeem voor de rechten van de mens. Het mensenrechtensysteem bestaat uit vele wettelijk bindende internationale mensenrechtenverdragen en -overeenkomsten. Dit stelt wettelijke en andere mechanismen in om regeringen ter verantwoording te roepen in het geval ze de mensenrechten schenden. In de processen van liberalisering, deregulering en globalisering hebben overheden rechten en verantwoordelijkheden overgedragen aan de private sector. De Tourism Child Protection Code is een middel voor de toeristenindustrie om haar maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen om dit mensenrecht te verdedigen. Het is een instrument voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) dat in de waardeketen werkt. MVO definieert hoe een bedrijf omgaat met de sociale, economische en ecologische effecten van zijn handelen, hoe het zich verhoudt tot zijn stakeholders, de overheid, klanten en eigenaren en hoe het omgaat met voorschriften. MVO is een zelfregulerende en vrijwillige activiteit van bedrijven.
De toeristische sector groeit enorm, nieuwe bestemmingen ontwikkelen zich snel, bedrijfsstructuren en financieringsstructuren veranderen en de verantwoordelijkheid van bedrijven voor mensenrechten groeit. Dit document gaat in op mensenrechteninitiatieven voor bedrijven. Het beschrijft initiatieven en kaders voor mensenrechten in bedrijven, praktijkvoorbeelden van het beoordelen van mensenrechteneffecten in toerisme en mogelijkheden tot bedrijfsaansprakelijkheid en rechtsmiddelen voor slachtoffers.